Page 2 - universitas15
P. 2

VEČERNJI LIST                         2/3
                                                                                                                                                               ČETVRTAK, 17. 6. 2021.




                                     Uvodnik

                Prof. dr. sc. Zoran Tomić, rektor Sveučilišta u Mostaru

            Budimo najbolji, moderni,


                      konkurentni i dio


               europskog standarda u


                visokom obrazovanju




                etnaesti broj Universitas Mosta-  reći, mora se biti spreman brzo odgo-
                riensisa podudara se s pozivom   varati na promjenu, donositi najbolje
                Sveučilištu u Mostaru za su-  odluke u optimalnom trenutku kako
           P djelovanje na World Academic    bi se zaštitila ne samo institucija nego
           Summitu, koji se održava u Torontu   i generirao razvoj. Tim pristupom do-
           (Kanada),  završetkom  četverogodiš-  lazimo do svih nas ponaosob na Sve-
           njega mandata trenutačne uprave Sve-  učilištu u Mostaru. Uprava mora biti
           učilišta, ali i izborom rektora na novi   najbolja u ovom i budućem izazovnom
           četverogodišnji mandat te programom   vremenu, fakulteti moraju odgovarati
           nazvanim “Vizija europskog sveučili-  standardima i promjenama slijedeći
           šta”… Obilježava ga natječaj za upis no-  viziju razvoja, profesori moraju biti do-
           vih studenata na Sveučilište u Mostaru,   datno angažirani u projektima, istra-
           ali i prezentacija naše Tvornice učenje   živanjima, pisanjima radova i knjiga,   VIZIJA EUROPSKOG SVEUČILIŠTA
           i mogućnosti povezivanja s lokalnom   a razumije se, i moderni te najbolji u
           zajednicom i gospodarstvom. Ovaj broj   nastavi prenoseći europsko i svjetsko
           naših sveučilišnih novina, koje izdaje-  konkretno znanje. Jedna misao kaže
           mo u partnerstvu s Večernjim listom u   da “ne morate ostarjeti da biste zastar-
           BiH, dominantno je posvećen informa-  jeli”. Zastoj ili zastarjelost ovdje i sada


            Predstavljamo laboratorije,                                          Maja Marić                                     OBRAZOVANJE I                  sustav stipendiranja, poticati i   Sveučilišta u Mostaru u skladu   skoga i Medicinskoga fakulteta,   tehnologije, uz završetak SUMIT   DRUŠTVENA
            istraživačke centre,                                                                                            1. NASTAVA                         osnažiti sportske aktivnosti stu-  s usvojenim modelom, čijom bi   izgradnja i adaptacija Logopedij-  zgrade u Rodoču, ima za cilj po- 11. INTEGRACIJA
            radionice, tvornice, medijske                                                                                                                      denata. Na sveučilišnoj razini for-  se primjenom ujednačila osno-  skoga centra i zgrade Logopedije   stati ravnopravan službeni ad-
            i druge kapacitete. Radimo to                                          Izazovi za razvoj suvremeno-  U realizaciji   Interdisciplinarnost, studiji   mirat će se Centar za savjetovali-  vica plaće za sve zaposlenike na   u kampusu II u Rodoču, adapta-  ministrator bh. nacionalne top   Nastaviti intenzivnu suradnju
            kako bismo svima onima                                               ga europskog sveučilišta brojni   nastavnoga   na stranim jezicima, dvojno ob-  šte koji bi koordinirao sustavno   Sveučilištu u Mostaru. U tijeku   cija i izgradnja prostora i zgrada   level domene, raditi na uspostavi   s gospodarstvom, kao i veću i bo-
                                                                                                                            razovanje, novi studiji, zajednič-
                                                                                                                                                                                            je izradba modula za upravljanje
                                                                                                                                                               pružanje podrške studentima u
                                                                                                                                                                                                                                                                                   lju povezanost preko istraživanja
                                                                                 su te se bitno razlikuju od pri-
                                                                                                                                                                                                                         u kampusima planirane su infra-
                                                                                                                                                                                                                                                      akademske mreže, pokrenuti IT
            koji sutra dolaze na                                                 jašnjih izazova, posebice nakon   procesa   ki studijski programi, združeni   okviru akademskoga, karijernog   ljudskim potencijalima u okviru   strukture aktivnosti uz potrebu   studij na razini Sveučilišta, kao i   i razvoja, transfera tehnologija,
            Sveučilište u Mostaru                                                pandemije COVID-19 koja je pro-  sudjeluje   studiji s inozemnim visokoškol-  i osobnog savjetovanja. Uložit će   čega će se pokrenuti i portal za   definiranja strategije izgradnje i   startup program.   rješavanja praktičnih gospodar-
            pokazali i potvrdili da poziv i                                      mijenila način upravljanja, rada i   više od   skim ustanovama, programi cje-  se maksimalan napor kako bi se   izobrazbu zaposlenika.   razvoja kampusa. U sljedećemu   Medijski i istraživački centar   skih problema, izobrazbi i razvo-
            uvrštavanje Sveučilišta u                                            izvođenja nastave.           tisuću        loživotnoga učenja, ljetne škole   omogućilo potpuno uključivanje                            mandatnom razdoblju planira   nastavit će jačati vlastite kapaci-  ja kadrova i zajedničkoga rada na
            Mostaru na svjetske agende                                             Sveučilište u Mostaru i u iz-  nastavnika i   s  međunarodnim  partnerima,   studenata s invaliditetom u sve                          se u potpunosti završiti objekt   tete ključne za razvoj, ali i bolju   projektima. Posebno je važna su-
            nisu slučajni, nego su plod                                          vanrednim uvjetima napravilo je   suradnika.   očuvanje kulturne, jezične i po-  aktivnosti. Važno je pokrenuti   INTERNACIONALIZACIJA   SUMIT-a.                    vidljivost Sveučilišta. Sveučilište   radnja s državnim tijelima, agen-
            napornog rada naših                                                  iskorake prema europskom sve-  Sve su to   vijesne baštine elementi su rada   osnivanje studentskoga poslov- 6.  Mobilnosti studenata,      PROJEKTI                 planira formiranje Centra za re-  cijama, centrima, institutima i
                                                                                                                                                                                            nastavnoga i nenastavnog oso-
                                                                                                                                                                                                                                                      habilitaciju kao interdisciplinar-
                                                                                                                                                                                                                                                                                   svim drugim oblicima državnoga
                                                                                                                                                               nog inkubatora.
                                                                                 učilištu budući da se svaka vizija
                                                                                                                            i razvoja ovoga područja.
            fakulteta, njihova vodstva i                                         mora temeljiti na razvoju i na-  brojke koje                                                               blja, internacionalizacija studij- 8.   Ured za projekte usredo-  ni sveučilišni centar koji bi pru-  ustroja. Sveučilište će nastaviti
            svih nastavnika koji su                                              pretku, a ne na opstanku. Sposob-  pokazuju   2.  ORGANIZACIJA I RESURSI          ZNANSTVENI, UMJETNIČKI   skih programa, partnerstvo pre-  točit će se na prioritetne projekte   žao usluge prevencije, procjene,   stalnu interakciju sa zajednicom
            opredijeljeni za učenje,                                             nost dimenzioniranja promjena u                   Integracijom je Sveuči-     4. I STRUČNI RAD I RAZVOJ    ko međunarodnih istraživačkih   i područja od interesa za Sveu-  individualne i grupne podrške i   kroz redovite znanstvene i struč-
            stjecanje znanja i vještina,                                         skladu s potrebama bit će temelj-  trenutačnu   lište dobilo novo i dinamičnije                            projekata, jačanje mreže bilate-  čilište i zajednicu kao što su iz-  savjetovanja.    ne rasprave, stručne specijaliza-
            istraživanje i prenošenje tog                                        ni izazov menadžmenta Sveučili-  snagu     okružje, a sinergijom savjetodav-    Zbog  boljega  povezivanja  s                                                                                     cije, promocije publikacija, javna
            znanja i iskustva na naše                                            šta u Mostaru na svim razinama.   Sveučilišta   nih tijela, ureda, stalnih i privre-  gospodarstvom i javnom upra-                                                                                predavanja. Odnosi s medijima
                                                                                                                            menih povjerenstava omogućava
                                                                                 Brzina i promjenjivost postale se
                                                                                                                                                                                                                                                                                   imperativ su za Sveučilište.
                                                                                                                                                               vom nužno je promišljati o mo-
            nadarene studente                                                    glavne odlike svakodnevice, što   u Mostaru  se funkcioniranje i napredak. U   delima transfera tehnologije i
                                                                                 traži i brži, pojačani angažman,           predstojećem razdoblju radit će    plasmana tržišno konkurentnih                                                                                       12.     ALUMNI
                                                                                 konkurentno znanje, odricanje,             se na integraciji Studentskoga     proizvoda.                                                                                                                 Alumni ustrojbenih je-
           cijama koje pokazuju i potvrđuju kon-  ne znače ostarjeti, nego propasti. To   disciplinu i odgovornost. Na Sve-  centra kroz iznalaženje optimal-    Sveučilište će unaprjeđivati                                                                                      dinica/fakulteta te alumni na ra-
           vergenciju teorije i prakse na Sveučilištu.   zasigurno nećemo. Stoga je logičan   učilištu u Mostaru studira približ-  noga modela djelovanja u inte-  rad Centra za doktorske studije                                                                                 zini SUM-a strateški je važna ak-
           Tu, prije svega, mislimo na naše kapaci-  apel da budemo najbolji, moderni,   no 11.000 studenata, od kojih je                                      u cilju ujednačavanja pravila i                                                                                     tivnost za Sveučilište u Mostaru.
           tete za praktičnu nastavu. Predstavljamo   konkurentni i dio europskog standar-  1503 iz inozemstva. Nastava se                                     postupaka studiranja na trećemu                                                                                     Cilj takva pojačanoga angažmana
           laboratorije, istraživačke centre, radioni-  da u visokom obrazovanju.  izvodi na 158 preddiplomskih,                                               ciklusu. Zajedničkim i intenziv-                                                                                    uspostava je i održavanje veze
           ce, tvornice, medijske i druge kapacitete.   Na kraju, ovaj uvodnik završit ću   diplomskih i poslijediplomskih                                     nim radom tim za rangiranje na-                                                                                     između fakulteta i diplomiranih
           Radimo to kako bismo svima onima koji   jednom pričom koju mi je poslao pro-  studijskih programa te stručnim                                       stavit će kontinuirano prikupljati                                                                                  studenata, kao i poticanje surad-
           sutra dolaze na Sveučilište u Mostaru po-  fesor fra Iko Skoko: “Na kraju školske   studijima.                                                      podatke za različite aplikacije u                                                                                   nje među fakultetima, tvrtkama i
           kazali i potvrdili da poziv i uvrštavanje   godine profesori su dali po balon sva-   U realizaciji nastavnoga pro-                                  svrhu jačanja rankinga SUM-a u                                                                                      organizacijama u kojima su zapo-
           Sveučilišta u Mostaru na svjetske agen-  kom studentu, koji su ih morali na-  cesa sudjeluje više od tisuću na-                                     Europi i svijetu. Važan element                                                                                     sleni. Prioritetno je povezivanje
           de nisu slučajni, nego su plod napornog   puhati, napisati svoje ime i baciti ih   stavnika i suradnika. Sve su to                                  je poticanje i razvijanje umjet-                                                                                    svih nekadašnjih studenata pre-
           rada naših fakulteta, njihova vodstva i   u hodnik. Profesori su pomiješali sve   brojke koje pokazuju trenutačnu                                   ničkoga rada u sinergiji kolegija                                                                                   ko druženja i razmjene iskustava.
           svih nastavnika koji su opredijeljeni za   balone. Studenti su dobili pet minuta   snagu Sveučilišta u Mostaru.                                     umjetnosti i Akademije likovnih   ralnih sporazuma i institucio-  gradnja SUMIT zgrade, SMART      DISLOCIRANI
           učenje, stjecanje znanja i vještina, istra-  kako bi pronašli vlastiti balon. Unatoč   Kako je  navedeno i u viziji,                                umjetnosti.                  nalnih kapaciteta međunarodne   sveučilišni kampusi, izgradnja  10.SVEUČILIŠNI CENTRI  13.    RAZVOJ SPORTA
           živanje i prenošenje tog znanja i iskustva   napornom traženju, nitko nije prona-  Sveučilište ima cilj razviti se u                                                             suradnje, jačanje i proširivanje   infrastrukture za osobe s invali-                          Sveučilište je objedini-
           na naše nadarene studente. Ovaj samo   šao svoj balon, samo je nastala gužva,   organiziranu, integriranu i funk-                                       POSLOVANJE I LJUDSKI     međusveučilišne suradnje uz   ditetom, digitalizacija i Industri-  Sveučilišni dislocirani cen-  lo sportske subjekte i kapacitete
           mali presjek upućuje ne samo na ono   buka, a i svi su smetali jedni drugima.   cionalnu visokoškolsku ustano-                                      5. POTENCIJALI               suradnju sa sveučilištima, rek-  ja 4.0, energetska učinkovitost,   tri u središnjoj Bosni i Posavini   u jedan sveučilišni brend. Tre-
           što smo postigli i gdje smo danas nego   Tada su profesori zaustavili studente   vu uključenu u europski prostor                                                                 torskim zborovima i agencijama   samoodrživi ekosustavi i ekologi-  od strateške su važnosti. Treba   ba dodatno raditi na afirmaciji
           još i više na izazove koji su pred nama.   i rekli im da uzmu prvi balon koji pro-  visokoga obrazovanja i europski   resu obiju ustanova, čime bi se   Potrebno je učiniti dodatne   za znanost i visoko obrazovanje   ja, očuvanje lokalnih autohtonih   nastaviti jačati te centre i pove-  sportskih aktivnosti i sadržaja.
           A ti izazovi tiču se promjenjivog glo-  nađu i predaju ga osobi čije je ime na   istraživački prostor. Stvaranjem   formirao sveučilišni grad.      napore kako bi se financiranje   koraci su k internacionalizaciji   biljaka, životinja i proizvoda u   ćavati broj njihovih sveučilišnih   Nužno je i primijeniti odredbe
           balnoga i lokalnog okruženja, stalnih i   njemu napisano. U roku od pet minuta   novih ideja i tehnoloških rješenja,                                Sveučilišta u Mostaru dovelo   Sveučilišta, gdje je već ostvaren   funkciji održiva razvoja ruralnih   preddiplomskih i  diplomskih   usvojenog Pravilnika za studira-
           novih kriza te nepredvidljivih procesa   svatko je imao svoj balon. Profesori su   kritičkim promišljanjem i kreativ-  3.  STUDENTI                 na prihvatljivu razinu, odnosno   izniman napredak u proteklom   prostora, digitalizacija turistič-  studija. Nužno je intenzivirati   nje vrhunskih sportaša na Sveu-
           unutar zemlje i okruženja. A na te pro-  studentima rekli: - Ovi baloni su poput   nošću Sveučilište u Mostaru imat     Sveučilište će za studente   raditi na povećanju udjela osni-  razdoblju.             kih sadržaja, analiza trenutačno-  mogućnosti cjeloživotnoga ob-  čilištu jer se njegove odredbe ne
           mjene i izazove ne može se odgovoriti   sreće. Nikada je nećemo naći ako se-  će ključnu ulogu pokretača gos-    razvijati mentorsko i savjetodav-  vača u ukupnim izvorima finan-                            ga stanja i mogućnosti korištenja   razovanja na tim prostorima.   primjenjuju. Važno je dodatno
           čarobnim štapićem. Nema ga nitko. Ali   bično tražimo samo svoju, ali ako nam   podarstva i ekološki prihvatljiva   no praćenje i pomaganje studen-  cijskih sredstava i učvrstiti dobre   INFRASTRUKTURA     sredstava iz EU programa.    Partneri na tim zadaćama su   stavljanje u funkciju Sportskoga
           može se biti snažno angažiran, i osob-  je stalo do tuđe sreće…, pronaći ćemo   održivoga razvoja te promicatelja   tima tijekom studija, provođenje   odnose i suradnju s institucija- 7.   Izgradnja novih zgrada                        županijske vlade, ministarstva,   saveza Sveučilišta te stvaranje
           no i institucionalno. Može, ili bolje   i svoju”.               •     kulturnoga i povijesnog nasljeđa           anketa, e-učenje, savjetovanje,    ma Republike Hrvatske. Nužno   Farmaceutskoga fakulteta, proši-  SVEUČILIŠNI CENTRI    gradovi u Srednjobosankoj i Po-  boljih uvjeta za sport na Sveuči-
                                                                                 zajednice u kojoj je nastalo.              knjižničnu građu, unaprijediti     je izvršiti financijsku integraciju   renje novih kapaciteta Ekonom- 9.   Centar za informacijske   savskoj županiji.  lištu u Mostaru.      •
   1   2   3   4   5   6   7