Page 3 - universitas15
P. 3
VEČERNJI LIST 2/3
ČETVRTAK, 17. 6. 2021.
Uvodnik
Prof. dr. sc. Zoran Tomić, rektor Sveučilišta u Mostaru
Budimo najbolji, moderni,
konkurentni i dio
europskog standarda u
visokom obrazovanju
etnaesti broj Universitas Mosta- reći, mora se biti spreman brzo odgo-
riensisa podudara se s pozivom varati na promjenu, donositi najbolje
Sveučilištu u Mostaru za su- odluke u optimalnom trenutku kako
P djelovanje na World Academic bi se zaštitila ne samo institucija nego
Summitu, koji se održava u Torontu i generirao razvoj. Tim pristupom do-
(Kanada), završetkom četverogodiš- lazimo do svih nas ponaosob na Sve-
njega mandata trenutačne uprave Sve- učilištu u Mostaru. Uprava mora biti
učilišta, ali i izborom rektora na novi najbolja u ovom i budućem izazovnom
četverogodišnji mandat te programom vremenu, fakulteti moraju odgovarati
nazvanim “Vizija europskog sveučili- standardima i promjenama slijedeći
šta”… Obilježava ga natječaj za upis no- viziju razvoja, profesori moraju biti do-
vih studenata na Sveučilište u Mostaru, datno angažirani u projektima, istra-
ali i prezentacija naše Tvornice učenje živanjima, pisanjima radova i knjiga, VIZIJA EUROPSKOG SVEUČILIŠTA
i mogućnosti povezivanja s lokalnom a razumije se, i moderni te najbolji u
zajednicom i gospodarstvom. Ovaj broj nastavi prenoseći europsko i svjetsko
naših sveučilišnih novina, koje izdaje- konkretno znanje. Jedna misao kaže
mo u partnerstvu s Večernjim listom u da “ne morate ostarjeti da biste zastar-
BiH, dominantno je posvećen informa- jeli”. Zastoj ili zastarjelost ovdje i sada
Predstavljamo laboratorije, Maja Marić OBRAZOVANJE I sustav stipendiranja, poticati i Sveučilišta u Mostaru u skladu skoga i Medicinskoga fakulteta, tehnologije, uz završetak SUMIT DRUŠTVENA
istraživačke centre, 1. NASTAVA osnažiti sportske aktivnosti stu- s usvojenim modelom, čijom bi izgradnja i adaptacija Logopedij- zgrade u Rodoču, ima za cilj po- 11. INTEGRACIJA
radionice, tvornice, medijske denata. Na sveučilišnoj razini for- se primjenom ujednačila osno- skoga centra i zgrade Logopedije stati ravnopravan službeni ad-
i druge kapacitete. Radimo to Izazovi za razvoj suvremeno- U realizaciji Interdisciplinarnost, studiji mirat će se Centar za savjetovali- vica plaće za sve zaposlenike na u kampusu II u Rodoču, adapta- ministrator bh. nacionalne top Nastaviti intenzivnu suradnju
kako bismo svima onima ga europskog sveučilišta brojni nastavnoga na stranim jezicima, dvojno ob- šte koji bi koordinirao sustavno Sveučilištu u Mostaru. U tijeku cija i izgradnja prostora i zgrada level domene, raditi na uspostavi s gospodarstvom, kao i veću i bo-
razovanje, novi studiji, zajednič-
je izradba modula za upravljanje
pružanje podrške studentima u
lju povezanost preko istraživanja
su te se bitno razlikuju od pri-
u kampusima planirane su infra-
akademske mreže, pokrenuti IT
koji sutra dolaze na jašnjih izazova, posebice nakon procesa ki studijski programi, združeni okviru akademskoga, karijernog ljudskim potencijalima u okviru strukture aktivnosti uz potrebu studij na razini Sveučilišta, kao i i razvoja, transfera tehnologija,
Sveučilište u Mostaru pandemije COVID-19 koja je pro- sudjeluje studiji s inozemnim visokoškol- i osobnog savjetovanja. Uložit će čega će se pokrenuti i portal za definiranja strategije izgradnje i startup program. rješavanja praktičnih gospodar-
pokazali i potvrdili da poziv i mijenila način upravljanja, rada i više od skim ustanovama, programi cje- se maksimalan napor kako bi se izobrazbu zaposlenika. razvoja kampusa. U sljedećemu Medijski i istraživački centar skih problema, izobrazbi i razvo-
uvrštavanje Sveučilišta u izvođenja nastave. tisuću loživotnoga učenja, ljetne škole omogućilo potpuno uključivanje mandatnom razdoblju planira nastavit će jačati vlastite kapaci- ja kadrova i zajedničkoga rada na
Mostaru na svjetske agende Sveučilište u Mostaru i u iz- nastavnika i s međunarodnim partnerima, studenata s invaliditetom u sve se u potpunosti završiti objekt tete ključne za razvoj, ali i bolju projektima. Posebno je važna su-
nisu slučajni, nego su plod vanrednim uvjetima napravilo je suradnika. očuvanje kulturne, jezične i po- aktivnosti. Važno je pokrenuti INTERNACIONALIZACIJA SUMIT-a. vidljivost Sveučilišta. Sveučilište radnja s državnim tijelima, agen-
napornog rada naših iskorake prema europskom sve- Sve su to vijesne baštine elementi su rada osnivanje studentskoga poslov- 6. Mobilnosti studenata, PROJEKTI planira formiranje Centra za re- cijama, centrima, institutima i
nastavnoga i nenastavnog oso-
habilitaciju kao interdisciplinar-
svim drugim oblicima državnoga
nog inkubatora.
učilištu budući da se svaka vizija
i razvoja ovoga područja.
fakulteta, njihova vodstva i mora temeljiti na razvoju i na- brojke koje blja, internacionalizacija studij- 8. Ured za projekte usredo- ni sveučilišni centar koji bi pru- ustroja. Sveučilište će nastaviti
svih nastavnika koji su pretku, a ne na opstanku. Sposob- pokazuju 2. ORGANIZACIJA I RESURSI ZNANSTVENI, UMJETNIČKI skih programa, partnerstvo pre- točit će se na prioritetne projekte žao usluge prevencije, procjene, stalnu interakciju sa zajednicom
opredijeljeni za učenje, nost dimenzioniranja promjena u Integracijom je Sveuči- 4. I STRUČNI RAD I RAZVOJ ko međunarodnih istraživačkih i područja od interesa za Sveu- individualne i grupne podrške i kroz redovite znanstvene i struč-
stjecanje znanja i vještina, skladu s potrebama bit će temelj- trenutačnu lište dobilo novo i dinamičnije projekata, jačanje mreže bilate- čilište i zajednicu kao što su iz- savjetovanja. ne rasprave, stručne specijaliza-
istraživanje i prenošenje tog ni izazov menadžmenta Sveučili- snagu okružje, a sinergijom savjetodav- Zbog boljega povezivanja s cije, promocije publikacija, javna
znanja i iskustva na naše šta u Mostaru na svim razinama. Sveučilišta nih tijela, ureda, stalnih i privre- gospodarstvom i javnom upra- predavanja. Odnosi s medijima
menih povjerenstava omogućava
Brzina i promjenjivost postale se
imperativ su za Sveučilište.
vom nužno je promišljati o mo-
nadarene studente glavne odlike svakodnevice, što u Mostaru se funkcioniranje i napredak. U delima transfera tehnologije i
traži i brži, pojačani angažman, predstojećem razdoblju radit će plasmana tržišno konkurentnih 12. ALUMNI
konkurentno znanje, odricanje, se na integraciji Studentskoga proizvoda. Alumni ustrojbenih je-
cijama koje pokazuju i potvrđuju kon- ne znače ostarjeti, nego propasti. To disciplinu i odgovornost. Na Sve- centra kroz iznalaženje optimal- Sveučilište će unaprjeđivati dinica/fakulteta te alumni na ra-
vergenciju teorije i prakse na Sveučilištu. zasigurno nećemo. Stoga je logičan učilištu u Mostaru studira približ- noga modela djelovanja u inte- rad Centra za doktorske studije zini SUM-a strateški je važna ak-
Tu, prije svega, mislimo na naše kapaci- apel da budemo najbolji, moderni, no 11.000 studenata, od kojih je u cilju ujednačavanja pravila i tivnost za Sveučilište u Mostaru.
tete za praktičnu nastavu. Predstavljamo konkurentni i dio europskog standar- 1503 iz inozemstva. Nastava se postupaka studiranja na trećemu Cilj takva pojačanoga angažmana
laboratorije, istraživačke centre, radioni- da u visokom obrazovanju. izvodi na 158 preddiplomskih, ciklusu. Zajedničkim i intenziv- uspostava je i održavanje veze
ce, tvornice, medijske i druge kapacitete. Na kraju, ovaj uvodnik završit ću diplomskih i poslijediplomskih nim radom tim za rangiranje na- između fakulteta i diplomiranih
Radimo to kako bismo svima onima koji jednom pričom koju mi je poslao pro- studijskih programa te stručnim stavit će kontinuirano prikupljati studenata, kao i poticanje surad-
sutra dolaze na Sveučilište u Mostaru po- fesor fra Iko Skoko: “Na kraju školske studijima. podatke za različite aplikacije u nje među fakultetima, tvrtkama i
kazali i potvrdili da poziv i uvrštavanje godine profesori su dali po balon sva- U realizaciji nastavnoga pro- svrhu jačanja rankinga SUM-a u organizacijama u kojima su zapo-
Sveučilišta u Mostaru na svjetske agen- kom studentu, koji su ih morali na- cesa sudjeluje više od tisuću na- Europi i svijetu. Važan element sleni. Prioritetno je povezivanje
de nisu slučajni, nego su plod napornog puhati, napisati svoje ime i baciti ih stavnika i suradnika. Sve su to je poticanje i razvijanje umjet- svih nekadašnjih studenata pre-
rada naših fakulteta, njihova vodstva i u hodnik. Profesori su pomiješali sve brojke koje pokazuju trenutačnu ničkoga rada u sinergiji kolegija ko druženja i razmjene iskustava.
svih nastavnika koji su opredijeljeni za balone. Studenti su dobili pet minuta snagu Sveučilišta u Mostaru. umjetnosti i Akademije likovnih ralnih sporazuma i institucio- gradnja SUMIT zgrade, SMART DISLOCIRANI
učenje, stjecanje znanja i vještina, istra- kako bi pronašli vlastiti balon. Unatoč Kako je navedeno i u viziji, umjetnosti. nalnih kapaciteta međunarodne sveučilišni kampusi, izgradnja 10.SVEUČILIŠNI CENTRI 13. RAZVOJ SPORTA
živanje i prenošenje tog znanja i iskustva napornom traženju, nitko nije prona- Sveučilište ima cilj razviti se u suradnje, jačanje i proširivanje infrastrukture za osobe s invali- Sveučilište je objedini-
na naše nadarene studente. Ovaj samo šao svoj balon, samo je nastala gužva, organiziranu, integriranu i funk- POSLOVANJE I LJUDSKI međusveučilišne suradnje uz ditetom, digitalizacija i Industri- Sveučilišni dislocirani cen- lo sportske subjekte i kapacitete
mali presjek upućuje ne samo na ono buka, a i svi su smetali jedni drugima. cionalnu visokoškolsku ustano- 5. POTENCIJALI suradnju sa sveučilištima, rek- ja 4.0, energetska učinkovitost, tri u središnjoj Bosni i Posavini u jedan sveučilišni brend. Tre-
što smo postigli i gdje smo danas nego Tada su profesori zaustavili studente vu uključenu u europski prostor torskim zborovima i agencijama samoodrživi ekosustavi i ekologi- od strateške su važnosti. Treba ba dodatno raditi na afirmaciji
još i više na izazove koji su pred nama. i rekli im da uzmu prvi balon koji pro- visokoga obrazovanja i europski resu obiju ustanova, čime bi se Potrebno je učiniti dodatne za znanost i visoko obrazovanje ja, očuvanje lokalnih autohtonih nastaviti jačati te centre i pove- sportskih aktivnosti i sadržaja.
A ti izazovi tiču se promjenjivog glo- nađu i predaju ga osobi čije je ime na istraživački prostor. Stvaranjem formirao sveučilišni grad. napore kako bi se financiranje koraci su k internacionalizaciji biljaka, životinja i proizvoda u ćavati broj njihovih sveučilišnih Nužno je i primijeniti odredbe
balnoga i lokalnog okruženja, stalnih i njemu napisano. U roku od pet minuta novih ideja i tehnoloških rješenja, Sveučilišta u Mostaru dovelo Sveučilišta, gdje je već ostvaren funkciji održiva razvoja ruralnih preddiplomskih i diplomskih usvojenog Pravilnika za studira-
novih kriza te nepredvidljivih procesa svatko je imao svoj balon. Profesori su kritičkim promišljanjem i kreativ- 3. STUDENTI na prihvatljivu razinu, odnosno izniman napredak u proteklom prostora, digitalizacija turistič- studija. Nužno je intenzivirati nje vrhunskih sportaša na Sveu-
unutar zemlje i okruženja. A na te pro- studentima rekli: - Ovi baloni su poput nošću Sveučilište u Mostaru imat Sveučilište će za studente raditi na povećanju udjela osni- razdoblju. kih sadržaja, analiza trenutačno- mogućnosti cjeloživotnoga ob- čilištu jer se njegove odredbe ne
mjene i izazove ne može se odgovoriti sreće. Nikada je nećemo naći ako se- će ključnu ulogu pokretača gos- razvijati mentorsko i savjetodav- vača u ukupnim izvorima finan- ga stanja i mogućnosti korištenja razovanja na tim prostorima. primjenjuju. Važno je dodatno
čarobnim štapićem. Nema ga nitko. Ali bično tražimo samo svoju, ali ako nam podarstva i ekološki prihvatljiva no praćenje i pomaganje studen- cijskih sredstava i učvrstiti dobre INFRASTRUKTURA sredstava iz EU programa. Partneri na tim zadaćama su stavljanje u funkciju Sportskoga
može se biti snažno angažiran, i osob- je stalo do tuđe sreće…, pronaći ćemo održivoga razvoja te promicatelja tima tijekom studija, provođenje odnose i suradnju s institucija- 7. Izgradnja novih zgrada županijske vlade, ministarstva, saveza Sveučilišta te stvaranje
no i institucionalno. Može, ili bolje i svoju”. • kulturnoga i povijesnog nasljeđa anketa, e-učenje, savjetovanje, ma Republike Hrvatske. Nužno Farmaceutskoga fakulteta, proši- SVEUČILIŠNI CENTRI gradovi u Srednjobosankoj i Po- boljih uvjeta za sport na Sveuči-
zajednice u kojoj je nastalo. knjižničnu građu, unaprijediti je izvršiti financijsku integraciju renje novih kapaciteta Ekonom- 9. Centar za informacijske savskoj županiji. lištu u Mostaru. •