Page 3 - universitas15
P. 3

VEČERNJI LIST                         2/3
     ČETVRTAK, 17. 6. 2021.




 Uvodnik

 Prof. dr. sc. Zoran Tomić, rektor Sveučilišta u Mostaru

 Budimo najbolji, moderni,


 konkurentni i dio


 europskog standarda u


 visokom obrazovanju




 etnaesti broj Universitas Mosta-  reći, mora se biti spreman brzo odgo-
 riensisa podudara se s pozivom   varati na promjenu, donositi najbolje
 Sveučilištu u Mostaru za su-  odluke u optimalnom trenutku kako
 P djelovanje na World Academic   bi se zaštitila ne samo institucija nego
 Summitu, koji se održava u Torontu   i generirao razvoj. Tim pristupom do-
 (Kanada),  završetkom  četverogodiš-  lazimo do svih nas ponaosob na Sve-
 njega mandata trenutačne uprave Sve-  učilištu u Mostaru. Uprava mora biti
 učilišta, ali i izborom rektora na novi   najbolja u ovom i budućem izazovnom
 četverogodišnji mandat te programom   vremenu, fakulteti moraju odgovarati
 nazvanim “Vizija europskog sveučili-  standardima i promjenama slijedeći
 šta”… Obilježava ga natječaj za upis no-  viziju razvoja, profesori moraju biti do-
 vih studenata na Sveučilište u Mostaru,   datno angažirani u projektima, istra-
 ali i prezentacija naše Tvornice učenje   živanjima, pisanjima radova i knjiga,   VIZIJA EUROPSKOG SVEUČILIŠTA
 i mogućnosti povezivanja s lokalnom   a razumije se, i moderni te najbolji u
 zajednicom i gospodarstvom. Ovaj broj   nastavi prenoseći europsko i svjetsko
 naših sveučilišnih novina, koje izdaje-  konkretno znanje. Jedna misao kaže
 mo u partnerstvu s Večernjim listom u   da “ne morate ostarjeti da biste zastar-
 BiH, dominantno je posvećen informa-  jeli”. Zastoj ili zastarjelost ovdje i sada


 Predstavljamo laboratorije,   Maja Marić  OBRAZOVANJE I   sustav stipendiranja, poticati i   Sveučilišta u Mostaru u skladu   skoga i Medicinskoga fakulteta,   tehnologije, uz završetak SUMIT   DRUŠTVENA
 istraživačke centre,   1. NASTAVA    osnažiti sportske aktivnosti stu-  s usvojenim modelom, čijom bi   izgradnja i adaptacija Logopedij-  zgrade u Rodoču, ima za cilj po- 11. INTEGRACIJA
 radionice, tvornice, medijske   denata. Na sveučilišnoj razini for-  se primjenom ujednačila osno-  skoga centra i zgrade Logopedije   stati ravnopravan službeni ad-
 i druge kapacitete. Radimo to   Izazovi za razvoj suvremeno-  U realizaciji   Interdisciplinarnost, studiji   mirat će se Centar za savjetovali-  vica plaće za sve zaposlenike na   u kampusu II u Rodoču, adapta-  ministrator bh. nacionalne top   Nastaviti intenzivnu suradnju
 kako bismo svima onima   ga europskog sveučilišta brojni   nastavnoga   na stranim jezicima, dvojno ob-  šte koji bi koordinirao sustavno   Sveučilištu u Mostaru. U tijeku   cija i izgradnja prostora i zgrada   level domene, raditi na uspostavi   s gospodarstvom, kao i veću i bo-
 razovanje, novi studiji, zajednič-
                                  je izradba modula za upravljanje
     pružanje podrške studentima u
                                                                                                                         lju povezanost preko istraživanja
 su te se bitno razlikuju od pri-
                                                               u kampusima planirane su infra-
                                                                                            akademske mreže, pokrenuti IT
 koji sutra dolaze na   jašnjih izazova, posebice nakon   procesa   ki studijski programi, združeni   okviru akademskoga, karijernog   ljudskim potencijalima u okviru   strukture aktivnosti uz potrebu   studij na razini Sveučilišta, kao i   i razvoja, transfera tehnologija,
 Sveučilište u Mostaru   pandemije COVID-19 koja je pro-  sudjeluje   studiji s inozemnim visokoškol-  i osobnog savjetovanja. Uložit će   čega će se pokrenuti i portal za   definiranja strategije izgradnje i   startup program.   rješavanja praktičnih gospodar-
 pokazali i potvrdili da poziv i   mijenila način upravljanja, rada i   više od   skim ustanovama, programi cje-  se maksimalan napor kako bi se   izobrazbu zaposlenika.   razvoja kampusa. U sljedećemu   Medijski i istraživački centar   skih problema, izobrazbi i razvo-
 uvrštavanje Sveučilišta u   izvođenja nastave.   tisuću   loživotnoga učenja, ljetne škole   omogućilo potpuno uključivanje   mandatnom razdoblju planira   nastavit će jačati vlastite kapaci-  ja kadrova i zajedničkoga rada na
 Mostaru na svjetske agende   Sveučilište u Mostaru i u iz-  nastavnika i   s  međunarodnim  partnerima,   studenata s invaliditetom u sve   se u potpunosti završiti objekt   tete ključne za razvoj, ali i bolju   projektima. Posebno je važna su-
 nisu slučajni, nego su plod   vanrednim uvjetima napravilo je   suradnika.   očuvanje kulturne, jezične i po-  aktivnosti. Važno je pokrenuti   INTERNACIONALIZACIJA   SUMIT-a.  vidljivost Sveučilišta. Sveučilište   radnja s državnim tijelima, agen-
 napornog rada naših   iskorake prema europskom sve-  Sve su to   vijesne baštine elementi su rada   osnivanje studentskoga poslov- 6.  Mobilnosti studenata,   PROJEKTI  planira formiranje Centra za re-  cijama, centrima, institutima i
                                  nastavnoga i nenastavnog oso-
                                                                                            habilitaciju kao interdisciplinar-
                                                                                                                         svim drugim oblicima državnoga
     nog inkubatora.
 učilištu budući da se svaka vizija
 i razvoja ovoga područja.
 fakulteta, njihova vodstva i   mora temeljiti na razvoju i na-  brojke koje   blja, internacionalizacija studij- 8.   Ured za projekte usredo-  ni sveučilišni centar koji bi pru-  ustroja. Sveučilište će nastaviti
 svih nastavnika koji su   pretku, a ne na opstanku. Sposob-  pokazuju   2.  ORGANIZACIJA I RESURSI    ZNANSTVENI, UMJETNIČKI   skih programa, partnerstvo pre-  točit će se na prioritetne projekte   žao usluge prevencije, procjene,   stalnu interakciju sa zajednicom
 opredijeljeni za učenje,   nost dimenzioniranja promjena u   Integracijom je Sveuči-  4. I STRUČNI RAD I RAZVOJ  ko međunarodnih istraživačkih   i područja od interesa za Sveu-  individualne i grupne podrške i   kroz redovite znanstvene i struč-
 stjecanje znanja i vještina,   skladu s potrebama bit će temelj-  trenutačnu   lište dobilo novo i dinamičnije   projekata, jačanje mreže bilate-  čilište i zajednicu kao što su iz-  savjetovanja.  ne rasprave, stručne specijaliza-
 istraživanje i prenošenje tog   ni izazov menadžmenta Sveučili-  snagu   okružje, a sinergijom savjetodav-  Zbog  boljega  povezivanja  s   cije, promocije publikacija, javna
 znanja i iskustva na naše   šta u Mostaru na svim razinama.   Sveučilišta   nih tijela, ureda, stalnih i privre-  gospodarstvom i javnom upra-  predavanja. Odnosi s medijima
 menih povjerenstava omogućava
 Brzina i promjenjivost postale se
                                                                                                                         imperativ su za Sveučilište.
     vom nužno je promišljati o mo-
 nadarene studente  glavne odlike svakodnevice, što   u Mostaru  se funkcioniranje i napredak. U   delima transfera tehnologije i
 traži i brži, pojačani angažman,   predstojećem razdoblju radit će   plasmana tržišno konkurentnih                      12.     ALUMNI
 konkurentno znanje, odricanje,   se na integraciji Studentskoga   proizvoda.                                                   Alumni ustrojbenih je-
 cijama koje pokazuju i potvrđuju kon-  ne znače ostarjeti, nego propasti. To   disciplinu i odgovornost. Na Sve-  centra kroz iznalaženje optimal-  Sveučilište će unaprjeđivati   dinica/fakulteta te alumni na ra-
 vergenciju teorije i prakse na Sveučilištu.   zasigurno nećemo. Stoga je logičan   učilištu u Mostaru studira približ-  noga modela djelovanja u inte-  rad Centra za doktorske studije   zini SUM-a strateški je važna ak-
 Tu, prije svega, mislimo na naše kapaci-  apel da budemo najbolji, moderni,   no 11.000 studenata, od kojih je   u cilju ujednačavanja pravila i   tivnost za Sveučilište u Mostaru.
 tete za praktičnu nastavu. Predstavljamo   konkurentni i dio europskog standar-  1503 iz inozemstva. Nastava se   postupaka studiranja na trećemu   Cilj takva pojačanoga angažmana
 laboratorije, istraživačke centre, radioni-  da u visokom obrazovanju.  izvodi na 158 preddiplomskih,   ciklusu. Zajedničkim i intenziv-  uspostava je i održavanje veze
 ce, tvornice, medijske i druge kapacitete.   Na kraju, ovaj uvodnik završit ću   diplomskih i poslijediplomskih   nim radom tim za rangiranje na-  između fakulteta i diplomiranih
 Radimo to kako bismo svima onima koji   jednom pričom koju mi je poslao pro-  studijskih programa te stručnim   stavit će kontinuirano prikupljati   studenata, kao i poticanje surad-
 sutra dolaze na Sveučilište u Mostaru po-  fesor fra Iko Skoko: “Na kraju školske   studijima.  podatke za različite aplikacije u   nje među fakultetima, tvrtkama i
 kazali i potvrdili da poziv i uvrštavanje   godine profesori su dali po balon sva-   U realizaciji nastavnoga pro-  svrhu jačanja rankinga SUM-a u   organizacijama u kojima su zapo-
 Sveučilišta u Mostaru na svjetske agen-  kom studentu, koji su ih morali na-  cesa sudjeluje više od tisuću na-  Europi i svijetu. Važan element   sleni. Prioritetno je povezivanje
 de nisu slučajni, nego su plod napornog   puhati, napisati svoje ime i baciti ih   stavnika i suradnika. Sve su to   je poticanje i razvijanje umjet-  svih nekadašnjih studenata pre-
 rada naših fakulteta, njihova vodstva i   u hodnik. Profesori su pomiješali sve   brojke koje pokazuju trenutačnu   ničkoga rada u sinergiji kolegija   ko druženja i razmjene iskustava.
 svih nastavnika koji su opredijeljeni za   balone. Studenti su dobili pet minuta   snagu Sveučilišta u Mostaru.   umjetnosti i Akademije likovnih   ralnih sporazuma i institucio-  gradnja SUMIT zgrade, SMART      DISLOCIRANI
 učenje, stjecanje znanja i vještina, istra-  kako bi pronašli vlastiti balon. Unatoč   Kako je  navedeno i u viziji,   umjetnosti.   nalnih kapaciteta međunarodne   sveučilišni kampusi, izgradnja  10.SVEUČILIŠNI CENTRI  13.   RAZVOJ SPORTA
 živanje i prenošenje tog znanja i iskustva   napornom traženju, nitko nije prona-  Sveučilište ima cilj razviti se u   suradnje, jačanje i proširivanje   infrastrukture za osobe s invali-  Sveučilište je objedini-
 na naše nadarene studente. Ovaj samo   šao svoj balon, samo je nastala gužva,   organiziranu, integriranu i funk-  POSLOVANJE I LJUDSKI   međusveučilišne suradnje uz   ditetom, digitalizacija i Industri-  Sveučilišni dislocirani cen-  lo sportske subjekte i kapacitete
 mali presjek upućuje ne samo na ono   buka, a i svi su smetali jedni drugima.   cionalnu visokoškolsku ustano-  5. POTENCIJALI   suradnju sa sveučilištima, rek-  ja 4.0, energetska učinkovitost,   tri u središnjoj Bosni i Posavini   u jedan sveučilišni brend. Tre-
 što smo postigli i gdje smo danas nego   Tada su profesori zaustavili studente   vu uključenu u europski prostor   torskim zborovima i agencijama   samoodrživi ekosustavi i ekologi-  od strateške su važnosti. Treba   ba dodatno raditi na afirmaciji
 još i više na izazove koji su pred nama.   i rekli im da uzmu prvi balon koji pro-  visokoga obrazovanja i europski   resu obiju ustanova, čime bi se   Potrebno je učiniti dodatne   za znanost i visoko obrazovanje   ja, očuvanje lokalnih autohtonih   nastaviti jačati te centre i pove-  sportskih aktivnosti i sadržaja.
 A ti izazovi tiču se promjenjivog glo-  nađu i predaju ga osobi čije je ime na   istraživački prostor. Stvaranjem   formirao sveučilišni grad.   napore kako bi se financiranje   koraci su k internacionalizaciji   biljaka, životinja i proizvoda u   ćavati broj njihovih sveučilišnih   Nužno je i primijeniti odredbe
 balnoga i lokalnog okruženja, stalnih i   njemu napisano. U roku od pet minuta   novih ideja i tehnoloških rješenja,   Sveučilišta u Mostaru dovelo   Sveučilišta, gdje je već ostvaren   funkciji održiva razvoja ruralnih   preddiplomskih i  diplomskih   usvojenog Pravilnika za studira-
 novih kriza te nepredvidljivih procesa   svatko je imao svoj balon. Profesori su   kritičkim promišljanjem i kreativ-  3.  STUDENTI  na prihvatljivu razinu, odnosno   izniman napredak u proteklom   prostora, digitalizacija turistič-  studija. Nužno je intenzivirati   nje vrhunskih sportaša na Sveu-
 unutar zemlje i okruženja. A na te pro-  studentima rekli: - Ovi baloni su poput   nošću Sveučilište u Mostaru imat   Sveučilište će za studente   raditi na povećanju udjela osni-  razdoblju.  kih sadržaja, analiza trenutačno-  mogućnosti cjeloživotnoga ob-  čilištu jer se njegove odredbe ne
 mjene i izazove ne može se odgovoriti   sreće. Nikada je nećemo naći ako se-  će ključnu ulogu pokretača gos-  razvijati mentorsko i savjetodav-  vača u ukupnim izvorima finan-  ga stanja i mogućnosti korištenja   razovanja na tim prostorima.   primjenjuju. Važno je dodatno
 čarobnim štapićem. Nema ga nitko. Ali   bično tražimo samo svoju, ali ako nam   podarstva i ekološki prihvatljiva   no praćenje i pomaganje studen-  cijskih sredstava i učvrstiti dobre   INFRASTRUKTURA   sredstava iz EU programa.   Partneri na tim zadaćama su   stavljanje u funkciju Sportskoga
 može se biti snažno angažiran, i osob-  je stalo do tuđe sreće…, pronaći ćemo   održivoga razvoja te promicatelja   tima tijekom studija, provođenje   odnose i suradnju s institucija- 7.   Izgradnja novih zgrada   županijske vlade, ministarstva,   saveza Sveučilišta te stvaranje
 no i institucionalno. Može, ili bolje   i svoju”.   •  kulturnoga i povijesnog nasljeđa   anketa, e-učenje, savjetovanje,   ma Republike Hrvatske. Nužno   Farmaceutskoga fakulteta, proši-  SVEUČILIŠNI CENTRI   gradovi u Srednjobosankoj i Po-  boljih uvjeta za sport na Sveuči-
 zajednice u kojoj je nastalo.  knjižničnu građu, unaprijediti   je izvršiti financijsku integraciju   renje novih kapaciteta Ekonom- 9.   Centar za informacijske   savskoj županiji.  lištu u Mostaru.    •
   1   2   3   4   5   6   7   8